f Munngodt: Hjemmelagde pølser (Wurst)

29.11.2009

Hjemmelagde pølser (Wurst)




En litt tidkrevende oppskrift - så lag mye når du først går i gang - gjerne mere enn denne oppskriften. Krever litt utstyr som kanskje ikke er å finne i alles kjøkkenskap - kjøttkvern og pølsehorn.

1. Jalapenos-cheddar-pølse
500g oksekjøttdeig
500 svinekjøttdeig
150 g gul cheddar
50 jalapenos
salt'n pepa
chilipulver
koriander
spisskummen
vann
mel
1 ½ - 2 meter svinetarm

Kjøtt, ost og jalapenos kjøres 2 ganger gjennom kjøttkverna, til en fin masse. Krydder tilsettes, og mel/vann tilsettes til man får den riktige konsistens. Svinetarmen legges i kaldt vann, og kjøttblandingen settes i kjøleskapet. Jo lengre jo bedre. Deretter kjøres blandinga gjennom kjøttkverna med pølsehorn, og tarm tredd på. Kok opp vann og legg pølsene i en halv time(vannet skal ikke koke når pølsene ligger i).

2. Gorgonzola-tomat-pølse
500g oksekjøttdeig
500g svinekjøttdeig
150g gorgonzola
1 liten boks tomatpurè
1 dl vann
salt'n pepa
allehånde
oregano
timian
vann
mel
1½ - 2 meter svinetarm

Samme prosedyre som ovennevnte.

7 kommentarer:

  1. Har dere virkelig et pølsehorn liggende? :)

    SvarSlet
  2. Hvor får du tak i svinetarm?

    SvarSlet
  3. Vi bor i Danmark, og her får man kjøpt det i velassorterte supermarked. Jeg har dog aldri sett det i Norge, men mitt beste bud vil være og spørre i en kjøttdisk på f.eks. Ultra eller Mega, eller spørre en slakter.

    Hvis du vil prøve og lage pølser, vil jeg anbefale at du steker en smaksprøve av kjøttblandinga, FØR du trer det inn i tarmen. Jeg glemte det, og bomma litt på smaken, dessverre.

    SvarSlet
  4. Ok! Tusen takk for tipset! Oppdaget at man kan få kjøpt pølsetrekkesett til kjøkkenmaskinen min, så nå må jeg bare prøve å lage pølser selv! Bare jeg får tak i svinetarm da.. Kanskje jeg må ta en svipptur til Danmark! Dere er heldige som bor der, må være herlig å ha så god tilgang på slakterier o.l. og ikke minst økologiske råvarer!

    SvarSlet
  5. Hei!
    jeg får tak i tarmer på slakteren!
    gleder meg til å lage pølser...har bare gjort det en gang og det var vellykket :-)

    tone

    SvarSlet
  6. Skal hjemmelagde pølser først ligge litt i helt kaldt vann?

    SvarSlet