f Munngodt: Klubb og duppe

17.10.2010

Klubb og duppe





Klubb og duppe, komle, raspeball. Kjært barn har mange navn. Hele landet har sin egen versjon av denne retten, men basisen er hos alle, kokte potetballer. Denne versjonen har sitt opphav i Trøndelag, nærmere bestemt Snåsa. Det som er spesielt med denne, er at man lager en kjerne av brunost og sirup, inni ballen.

Klubb:
800 g finrevede råe poteter
ca. 1 dl hvetemel
ca. 1 dl rugmel
½ ts salt
Brunost
Sirup
ca. 3 l buljongvann

Duppe:
2 ss hvetemel
5 dl melk
100 g brunost
2 ss sirup

Den fint revede poteten blandes sammen med melet og saltet. Konsistensen skal være rimelig bløt, men den skal kunne kokes uten og gå i stykker. Riv 1 skive brunost i 3 deler, og sprut en klatt sirup på hver del. Fold de separate delene, og lag en ball rundt brunoststykket. Det skal bli en søt kjerne som resultat. Ballene skal kokes (ikke fosskokes) i 30 - 45 minutter, avhengig av størrelsen på ballen. Våre var ganske store, og var ferdig etter 40 minutter. Mens ballene kokes, blandes melet med litt av melken. Her skal det røres intenst, så det ikke blir klumper. Når det begynner og koke, spes melken i etterhvert. Til sist taes kasserollen av plata, og brunosten tilsettes. Rør inn så osten smelter. Smak til med sirup. Duppen gis et oppkok når ballene begynner og bli ferdige. Vi serverte med sprøstekt bacon.

3 kommentarer:

  1. Fantastisk blogg, at jeg ikke har sett denne før?!?

    Men! Oppskriften er nok ikke helt slik som Snåsninger ville spist klubben, vi bruker brunost flesk inni, ikke brunost og sirup. :) Husk det til neste gang, jeg lover en enda mer kulinarisk opplevelse!

    Hilsen Snåsning, som helt klart lever for å spise. :)

    SvarSlet
  2. Takk for rosende ord, Snåsning:)

    Jeg fant en side på nettet, hvor det sto om de regionale forskjellene på klubb og duppe, men husker ikke hvor jeg fant den. Det var der jeg fant den såkalte Snåsaversjonen. Men nå skal jeg ikke starte en krangel med en ekte Snåsning;)

    Godt var det, og jeg forestiller meg også at brunost/flesk også er veldig godt!

    Vh
    Daniel

    SvarSlet
  3. Oppskrift på verdens best duppe ;

    100 gr meierismør
    2 dl melk
    100 gr prim
    100 gr brunost
    3 ss sukker

    mye stekt flesk MÅ være tillbehør attåt, eller inni klubben :-)hilsen sør-trønder :-)

    SvarSlet