f Munngodt: Mammas knekkebrød

14.03.2011

Mammas knekkebrød




















Min mama lager helt fantastiske knekkebrød, som jeg har lurt til meg oppskriften på. Jeg tok bare det jeg hadde i skuffene - og forestiller meg at resultatet blir bra uansett hvilke frø osv. du har i.


Ingredienser (til to brett):
2 dl sesamfrø
1 dl gresskarkjerner
2 dl linfrø (hørfrø)
2 dl rugmel
2 dl hvetemel
1 dl havregryn

7 dl vann
1 ss salt

Fremgangsmåte:
Mål opp mel og frø, og hell vann og salt over. Rør godt sammen, og la røra svelle i en halv time. Stek et brett av gangen på 160 grader i ca. 50 minutter. For hvert kvarter under hele steketiden åpner du ovnsdøra i ett minutt.

Har du varmluftsovn, er prosessen noe kjappere - da det kan være flere brett inni om gangen. Stek da på 175 grader i ca. 45 minutter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar